Coördinerend wijkverpleegkundige.
Een dag als Wijkverpleeg
Wij hebben Matthijs ook gevraagd hoe een normale werkdag eruit ziet, voor hem. Hieruit kwam het volgende:
Elke dag is weer anders. Maar gemiddeld staat mijn telefoon staat van 8:00 tot 16:30 aan. Ik begin ongeveer om 8:00 uur tot ongeveer 9:30 met e-mails antwoorden en afhandelen. Daarna heb ik een eerste huisbezoek, dat houdt in dat er nieuwe klanten in zorg komen, dat heet ook wel een intakegesprek. Dan moet ik meteen een zorgdossier aanleggen. In de simpelste gevallen duurt dat minstens een uur en dan nog minstens een halfuur in mijn kantoor (administratieve afhandeling) Wanneer ik kom, hoe laat ik kom, wat ik ga doen. Dan moet ik dus de klant inplannen, het doorgeven aan collega's enz. Ik heb ook elke dag minsten één vergadering.
Natuurlijk moet ik ook gewoon cliënten verzorgen met van alles.
Ik stuur mijn collega's aan, ik zorg dat ze doen wat ze moeten doen.
Stagiaires begeleiden.
Veel telefoongesprekken voeren met ziekenhuizen/huisartsen/familie van cliënten.
Overleggen met een gespecialiseerd verpleegkundige zoals een wondverpleegkundige of oncologie (dat gaat over kanker).
Ik moet geregeld een spreekuur houden, dan kunnen mensen langskomen en vragen stellen.
Soms zit ik de hele dag op kantoor.
Cursus
Iedere verpleegkundige moet één keer in de 3 jaar een scholing volgen met verpleegtechnische handelingen (wondzorg, verbandleer, injecteren, diabetuszorg, kateterzorg). Zowel theorie als praktijk examen.
Ik doe nu een andere cursus die vooral gaat over indicaties stellen.